2007
informatika
Karba Krisztián - Losteiner Dávid
Mozgó kamera képének feldolgozása
Témavezető:
Dr. Szirányi Tamás, Havasi László
Összefoglaló
Az utóbbi években jelentősen megszaporodtak a megfigyelő kamerák, és mivel ezek olcsó, megbízható megoldást nyújtanak, ezért igen komoly rendszereket alakítanak ki belőlük. Egy új algoritmussal kívánjuk a nagyobb területek megfigyelésére alkalmas, mozgó kamerák képének feldolgozását hatékonyabbá tenni. A kidolgozott eljárás egyedisége a hosszú távú háttérmodell előállítása mozgó kamerán.

Jelen dolgozatunkban az ilyen kamerák képeivel foglalkozunk, ahol is három problémára szeretnénk megoldást nyújtani: Az első, hogy hogyan tudjuk elkülöníteni egymástól a mozgó és álló objektumokat. A második annak megállapítása, hogy mikor történt kezelői közbeavatkozás. A harmadik probléma pedig a kamera pozíciójának becslése, hogy a teljes megfigyelt területből mit lát aktuálisan a kamera.
A problémák megoldását nehezítik a kamera sajátosságai: azaz a képminőség gyenge VHS, a motor szabálytalan mozgása miatt a képek mintavételezése nem mindig ugyanabban a pozícióban történik és gyakran több mozgó objektum jelenik meg egyszerre. Mivel a megfigyelés éjjel-nappal folyamatosan folyik, ezért a fényviszonyok is változnak, ez is nehézséget jelent a megoldásban. Fontos még mindezeken túl a valós idejű feldolgozás is. Ezekre a problémákra elkészítettünk három modult, amelyeket leteszteltünk és most januárban megkezdődik egy komplex rendőrségi megfigyelőrendszerbe integrálásuk. Dolgozatunkban tesztekkel igazoljuk, hogy a megoldásunk működőképes és ellátja a kitűzött célokat.
A kérdések megoldásához léteznek már jó tudományos eredmények, ezek azonban nem elégítik ki teljes mértékben a kritériumban foglaltakat, mivel sokkal speciálisabb esetekre készültek (álló kamera, mozaikolásnál nincs mozgó objektum, stb.).
A cél tehát az, hogy egyetlen kamerával a lehető legnagyobb területet megfigyelhessük, illetve a ténylegesen fontos információkat kinyerjük. Ezzel csökkenthetők az ilyen jellegű rendszerek költségei, és a megbízhatóságuk növelhető.
Karba Krisztián
Karba Krisztián
Adatok feltöltés alatt
Curriculum Vitae
Adatok feltöltés alatt
Losteiner Dávid
Losteiner Dávid
A TDK dolgozat megírásához egy meglehetősen komplex feladat megoldásának vizsgálata vezetett. Ezáltal a gépi látás témakörében több részterületbe sikerült elmélyedni és a működőképes ötleteket valós környezetben implementálni.
A felmerülő problémák majdnem ugyanazok voltak mint a jelenlegi munkahelyemen, így a megmérettetés mellett sikerült olyan tapasztalatokra szert tenni, ami a munka világában hasznosnak bizonyult kutatás-fejlesztési területen.
Elsősorban olyan diákoknak ajánlanám a TDK-t akiknek már van "kedvenc" területük és szivesen merülnek el egy-egy témában akár hosszú hónapokra is.
Curriculum Vitae
1999-2003: Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom
2003-2009: PPKE ITK, Neurális hálózatok, robotika, érzékelő számítógépek, bionika szak
2006-2009: Kutatási asszisztens (diák), MTA SZTAKI, Budapest
2009-2013: Rendszerteszt mérnök, ThyssenKrupp Presta Hungary Kft., Budapest
2013- : Videóalgoritmus fejlesztő, Robert Bosch Kft., Leonberg/Budapest
Dr. Szirányi Tamás
Dr. Szirányi Tamás
Minden diák számára fontos pillanat az, amikor a tanulmányai közepén arra kérik: tanultál eleget, most mit tudnál Te
hozzá tenni? Ilyenkor értékelődik át az addigi tudomány, kerülnek a helyükre a nehéznek vélt ismeretek. Diáknak és
konzulensnek egyaránt varázslatos pillanat az, amikor közösen kezdenek gondolkodni, és kibontakozik valami új,
elkezdődik egy új szellemi pálya. Aztán jönnek az első nehézségek, a hipotézisek próbái, új gondolatokkal, egy ideig
távolodni látszó, majd egyre közeledő célokkal. Aztán a felfedezés öröme, hogy egy gondolat életre kelt, az ötlet
működik.
Ennek a történetnek az alapja a stabil háttértudás, amiért meg kell küzdeni, hogy valóban a sajátunké tegyük. Hiába
azonban ez a biztos háttér, a kreatív gondolkodásban soha, semmi nem ismétlődik meg: a konzulensnek minden tehetséges
diákkal újra kell kezdeni. És mi más adhatna nagyobb serkentő erőt egy diáknak, immár egy fiatal kutatónak, mint az,
hogy eredményével hozzátesz valamit a múlthoz, miközben kutatja a jövőt?
Havasi László
Havasi László
Adatok feltöltés alatt