2013
informatika
Célkövetés légi videofelvételeken
Témavezető:
Dr. Szirányi Tamás, Dr. Benedek Csaba
Dr. Szirányi Tamás, Dr. Benedek Csaba
Összefoglaló
Munkám során a MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetével együttműködve egy olyan megoldás fejlesztésén dolgoztam, amely képes városi környezetben készült légi videofelvételeken a mozgó alakzatok (járművek) észlelésére, és a mozgás nyomvonalának meghatározására. A programnak célszerűen az Universität der Bunderwehr München pilóta nélküli repülőgépein kell üzemelnie.
A légi távfelügyelet régóta alkalmazott erdők, növénypopulációk és egyéb erőforrások megfigyelésére az iparban és a mezőgazdaságban, városokban a forgalom figyelésére és a rendezvények felügyeletére, valamint katonai alkalmazásokban. Sokáig a légi távfelügyelet főleg állóképek emberi vizsgálatára korlátozódott, manapság viszont a videofelvételek kerülnek túlsúlyba. A videofelvételek viszont olyan dinamikus eseményeket is rögzítenek, amelyek állóképen nem megfigyelhetőek. A videók sokkal több adatot tartalmaznak, mint az állóképek, nehézkesebb bennük a keresés, valamint koncentrálni kell arra, hogy a fizikai eszköz a megfigyelés szempontjából érdekes eseményeket rögzítsen. E problémák megoldása intelligens támogatórendszerek kutatását és fejlesztését teszi szükségessé. A munka során elkészített rendszer alkalmazható például forgalommérésre és városi események távfelügyeletére. Fontos kihívás, hogy a videofelvételek nem rögzített kameraállásból, hanem mozgó platformról készülnek, így előre kiszámított statikus háttérkép nem lehet a segítségünkre. További fontos probléma, hogy egyszerre több célpontot is követni kell, valamint mérnöki szempontból jelentős, hogy az egész folyamatnak valós időben futnia kell a pilóta nélküli repülőgépen.
Az elkészült megoldást valódi és szintetikus felvételeken teszteltem, melyeken hatékony eredményeket produkált. Nagy hangsúlyt fektettem a számítási teljesítmény optimalizálására, aminek köszönhetően VGA felbontású videók 12-14 fps sebességgel feldolgozhatók. Ez a sebesség elegendő a nyomvonalak valós idejű rekonstrukciójához. A további tervek között szerepel a jelenlegi verzió helyes működését korlátozó tényezők csökkentése, valamint a pilóta nélküli repülőgépre való tényleges integráció.
A légi távfelügyelet régóta alkalmazott erdők, növénypopulációk és egyéb erőforrások megfigyelésére az iparban és a mezőgazdaságban, városokban a forgalom figyelésére és a rendezvények felügyeletére, valamint katonai alkalmazásokban. Sokáig a légi távfelügyelet főleg állóképek emberi vizsgálatára korlátozódott, manapság viszont a videofelvételek kerülnek túlsúlyba. A videofelvételek viszont olyan dinamikus eseményeket is rögzítenek, amelyek állóképen nem megfigyelhetőek. A videók sokkal több adatot tartalmaznak, mint az állóképek, nehézkesebb bennük a keresés, valamint koncentrálni kell arra, hogy a fizikai eszköz a megfigyelés szempontjából érdekes eseményeket rögzítsen. E problémák megoldása intelligens támogatórendszerek kutatását és fejlesztését teszi szükségessé. A munka során elkészített rendszer alkalmazható például forgalommérésre és városi események távfelügyeletére. Fontos kihívás, hogy a videofelvételek nem rögzített kameraállásból, hanem mozgó platformról készülnek, így előre kiszámított statikus háttérkép nem lehet a segítségünkre. További fontos probléma, hogy egyszerre több célpontot is követni kell, valamint mérnöki szempontból jelentős, hogy az egész folyamatnak valós időben futnia kell a pilóta nélküli repülőgépen.
Az elkészült megoldást valódi és szintetikus felvételeken teszteltem, melyeken hatékony eredményeket produkált. Nagy hangsúlyt fektettem a számítási teljesítmény optimalizálására, aminek köszönhetően VGA felbontású videók 12-14 fps sebességgel feldolgozhatók. Ez a sebesség elegendő a nyomvonalak valós idejű rekonstrukciójához. A további tervek között szerepel a jelenlegi verzió helyes működését korlátozó tényezők csökkentése, valamint a pilóta nélküli repülőgépre való tényleges integráció.
Dr. Szirányi Tamás
sziranyi.tamas@sztaki.mta.hu
Dr. Benedek Csaba