2013
informatika
Homolya Miklós
Célkövetés légi videofelvételeken
Témavezető:
Dr. Szirányi Tamás, Dr. Benedek Csaba
Összefoglaló
Munkám során a MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetével együttműködve egy olyan megoldás fejlesztésén dolgoztam, amely képes városi környezetben készült légi videofelvételeken a mozgó alakzatok (járművek) észlelésére, és a mozgás nyomvonalának meghatározására. A programnak célszerűen az Universität der Bunderwehr München pilóta nélküli repülőgépein kell üzemelnie.

A légi távfelügyelet régóta alkalmazott erdők, növénypopulációk és egyéb erőforrások megfigyelésére az iparban és a mezőgazdaságban, városokban a forgalom figyelésére és a rendezvények felügyeletére, valamint katonai alkalmazásokban. Sokáig a légi távfelügyelet főleg állóképek emberi vizsgálatára korlátozódott, manapság viszont a videofelvételek kerülnek túlsúlyba. A videofelvételek viszont olyan dinamikus eseményeket is rögzítenek, amelyek állóképen nem megfigyelhetőek. A videók sokkal több adatot tartalmaznak, mint az állóképek, nehézkesebb bennük a keresés, valamint koncentrálni kell arra, hogy a fizikai eszköz a megfigyelés szempontjából érdekes eseményeket rögzítsen. E problémák megoldása intelligens támogatórendszerek kutatását és fejlesztését teszi szükségessé. A munka során elkészített rendszer alkalmazható például forgalommérésre és városi események távfelügyeletére. Fontos kihívás, hogy a videofelvételek nem rögzített kameraállásból, hanem mozgó platformról készülnek, így előre kiszámított statikus háttérkép nem lehet a segítségünkre. További fontos probléma, hogy egyszerre több célpontot is követni kell, valamint mérnöki szempontból jelentős, hogy az egész folyamatnak valós időben futnia kell a pilóta nélküli repülőgépen.

Az elkészült megoldást valódi és szintetikus felvételeken teszteltem, melyeken hatékony eredményeket produkált. Nagy hangsúlyt fektettem a számítási teljesítmény optimalizálására, aminek köszönhetően VGA felbontású videók 12-14 fps sebességgel feldolgozhatók. Ez a sebesség elegendő a nyomvonalak valós idejű rekonstrukciójához. A további tervek között szerepel a jelenlegi verzió helyes működését korlátozó tényezők csökkentése, valamint a pilóta nélküli repülőgépre való tényleges integráció.
Homolya Miklós
Homolya Miklós
Adatok feltöltés alatt
Curriculum Vitae
Adatok feltöltés alatt
Dr. Szirányi Tamás
Dr. Szirányi Tamás
Minden diák számára fontos pillanat az, amikor a tanulmányai közepén arra kérik: tanultál eleget, most mit tudnál Te
hozzá tenni? Ilyenkor értékelődik át az addigi tudomány, kerülnek a helyükre a nehéznek vélt ismeretek. Diáknak és
konzulensnek egyaránt varázslatos pillanat az, amikor közösen kezdenek gondolkodni, és kibontakozik valami új,
elkezdődik egy új szellemi pálya. Aztán jönnek az első nehézségek, a hipotézisek próbái, új gondolatokkal, egy ideig
távolodni látszó, majd egyre közeledő célokkal. Aztán a felfedezés öröme, hogy egy gondolat életre kelt, az ötlet
működik.
Ennek a történetnek az alapja a stabil háttértudás, amiért meg kell küzdeni, hogy valóban a sajátunké tegyük. Hiába
azonban ez a biztos háttér, a kreatív gondolkodásban soha, semmi nem ismétlődik meg: a konzulensnek minden tehetséges
diákkal újra kell kezdeni. És mi más adhatna nagyobb serkentő erőt egy diáknak, immár egy fiatal kutatónak, mint az,
hogy eredményével hozzátesz valamit a múlthoz, miközben kutatja a jövőt?
Dr. Benedek Csaba
Dr. Benedek Csaba
Adatok feltöltés alatt