2013
informatika
Börcs Attila - Horváth Csaba
Városi környezet automatikus analízise és rekonstrukciója légi LIDAR mérések alapján
Témavezető:
Dr. Benedek Csaba, Dr. Szirányi Tamás
Összefoglaló
Napjainkban a környezetről gyűjtött információk kiemelt prioritást kapnak az ipari, keresdelemi és szolgáltatási folyamatok kialakításában. Ugyanakkor a szolgáltatott távérzékelt adat feldolgozása jelenleg nagy mennyiségű emberi erőforrást igényel, figyelembe véve az adatbázisok folyamatos frissülését és a szükséges kiértékelési módszerek és szempontok bővülését. A feldolgozásban ezért célszerű automatizálni a különböző felismerési, osztályozási és szegmentálási folyamatokat. Légi fotókon vagy műholdképeken ezeknek a feladatoknak az automatikus megoldása máig nagy kihívást jelent, mivel sok tényezőtől függ a felvételek minősége, továbbá az alakfelismerési és mintaillesztési feladatok is bonyolultak a kétdimenziós képeken. A LiDAR (Light Detection And Ranging) lézerszkenner technológia segítségével háromdimenziós mérési adatokat, úgynevezett pontfelhőket készíthetünk a megfigyelt tájról. Tudományos diákköri munkánk során levegőből rögzített LiDAR pontfelhőkből kiindulva, automatikus városi környezet értelmezéssel, helyszín és objektum felismeréssel majd 3D városrekonstrukcióval kapcsolatos funkciókat valósítottunk meg. Az elkészült algoritmusainkat három csoportba oszthatjuk: a) Módszereket terveztünk és teszteltünk kis felbontású (8 mérés/m2) pontfelhők osztályozására, különböző objektumok és területi osztályok (talaj síkja, háztetők, növényzet, zaj) elkülönítésére. b) Eljárást dolgoztunk ki járművek felismerésére, megszámlálására és lokalizálására a nyers ponthalmazban c) Automatikus eljárást javasoltunk virtuális épületrekonstrukció megvalósítására a struktúrálatlan pontfelhőből kiindulva. A megvalósított módszereket valódi távérzékelt LiDAR adatokon teszteltünk, amit az Infoterra Astrium GEO-Information Services © bocsátott rendelkezésünkre.
Börcs Attila
Börcs Attila
A tudományos diákköri konferenciával kapcsolatos szakmai tapasztalataim sokban befolyásolták és elősegítték karrieremet. Az önálló kutatómunka során az ember rengeteg olyan szakmai ismeretet tud megszerezni, ami bőven túl mutat az egyetemen elsajátítható tananyagnak, továbbá a TDK előadások során fejlődik a hallgató előadó kézszége, kiállása és önbizalma, ami egy esszenciális építőköve annak, hogy hosszútávú és sikeres szakmai karriert építsen ki magának.
Curriculum Vitae
2006-ban végeztem Komáromban, A Széchenyi István Informatikai és Közgazdasági Szakközépiskolában. B.Sc. tanulmányaimat a Kecskeméti Főiskolán, M.Sc. tanulmányaimat a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Karán végeztem mérnök informatikus szakon. 2012-től vagyok a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatika Karán doktorandusz hallgató, emelett a Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetében tevékenykedek tudományos segédmunkatársként. Doktori tanulmányaimat nagyban inspirálta az OTDK-n elért előzetes tudományos eredményeim.
Horváth Csaba
Horváth Csaba
A TDK dolgozat elkészítésébe fektetett munka nagyon sok tapasztalattal építette karrierem fejlődését. A pályamunka elkészítése mellett szerzett jó kapcsolatoknak köszönhetően könnyebben el tudtam helyezkedni oda, ahol olyan témán dolgozhatok ami legjobban érdekel, ezért mindenkinek ajánlom a TDK munkát!
Curriculum Vitae
A budapesti Szent Margit Gimnáziumban érettségiztem 2007-ben, majd a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai és Bionikai Karának mérnök informatikus szakán kezdtem egyetemi tanulmányaimat, később a Szoftvertechnológia szakirány felé szakosodtam. Az egyetem mesterképzése keretében Erasmus ösztöndíjjal egy évet Angliában tanultam, majd itt írtam diplomamunkámat képfeldolgozás témában. Jelenleg fejlesztő mérnökként dolgozom egy magyar tulajdonban lévő irányítás technikával foglalkozó cégnél.
Dr. Benedek Csaba
Dr. Benedek Csaba
Adatok feltöltés alatt
Dr. Szirányi Tamás
Dr. Szirányi Tamás
Minden diák számára fontos pillanat az, amikor a tanulmányai közepén arra kérik: tanultál eleget, most mit tudnál Te
hozzá tenni? Ilyenkor értékelődik át az addigi tudomány, kerülnek a helyükre a nehéznek vélt ismeretek. Diáknak és
konzulensnek egyaránt varázslatos pillanat az, amikor közösen kezdenek gondolkodni, és kibontakozik valami új,
elkezdődik egy új szellemi pálya. Aztán jönnek az első nehézségek, a hipotézisek próbái, új gondolatokkal, egy ideig
távolodni látszó, majd egyre közeledő célokkal. Aztán a felfedezés öröme, hogy egy gondolat életre kelt, az ötlet
működik.
Ennek a történetnek az alapja a stabil háttértudás, amiért meg kell küzdeni, hogy valóban a sajátunké tegyük. Hiába
azonban ez a biztos háttér, a kreatív gondolkodásban soha, semmi nem ismétlődik meg: a konzulensnek minden tehetséges
diákkal újra kell kezdeni. És mi más adhatna nagyobb serkentő erőt egy diáknak, immár egy fiatal kutatónak, mint az,
hogy eredményével hozzátesz valamit a múlthoz, miközben kutatja a jövőt?